Kotkassa on joulukuussa alkanut kulkea kaksilokeroisia jäteautoja. Kaksilokeroautolla pystytään kuljettamaan kahta eri jätelaatua samalla kertaa: auton sisällä on kaksi erillistä kuormatilaa. Kotkassa kaksilokeroautot kuljettavat toisessa lokerossa loppujätettä ja toisessa lokerossa vuorotellen eri hyötyjätteitä. Loppujätelokero tyhjennetään Hyötyvoimalaan ja hyötyjätelokero tyhjennetään omaan vastaanottopaikkaansa.
Tyhjennyspäivä voi muuttua tammikuussa
Joulukuun ajan uusia autoja käytetään vanhojen reittien mukaisissa tyhjennyksissä. Tammikuussa tyhjennysreitit muuttuvat osalla asiakkaista, jolloin tuttu tyhjennyspäivä voi vaihtua ja myös viikko voi vaihtua parillisesta parittomaksi tai päinvastoin. Asiakkaat, joille tulee muutoksia, saavat tarkempaa asiakaskohtaista tietoa kirjeitse joulukuun aikana. Urakoitsijana Kotkassa on Remeo Oy.
Biokaasulla päästöt pienemmiksi
Uudet jäteautot lisäävät jätteenkuljetusten ympäristöystävällisyyttä kahdella tavalla. Kahden lokeron autot tehostavat logistiikkaa. Niissä käytetään myös puhtaampaa polttoainetta, sillä autot kulkevat biokaasulla.
– Haluamme näyttää esimerkkiä päästöjen vähentämisessä ja puhtaampien teknologioiden käyttöönotossa. Myös meidän on tärkeää ottaa huomioon ympäristö- ja ilmastotavoitteet, toteaa Kymenlaakson Jätteen asiakaspalvelupäällikkö Virpi Leppälä.
Kouvolan biojätteen kuljetusurakkaan biokaasuautoja saatiin jo toukokuussa.
– Nyt käytössämme on jo yhteensä viisi kaasukäyttöistä jäteautoa Kymenlaaksossa, mikä on linjassa uusiutuvien polttoaineiden käytön tavoitteidemme kanssa. Kokemuksemme kaasuautojen käytöstä ovat hyviä. Ne ovat hiljaisempia ja hajuttomampia kuin dieselautot ja tankillisella kaasuauto kulkee noin 300-400 kilometriä, mikä riittää hyvin jätteenkuljetuksessa, kertoo aluejohtaja Janne Vehmaa Remeolta.