Jäteastioiden tyhjennysten laskutus – usein kysyttyä

Milloin jäteastian tyhjennyksistä lähetetään lasku?

Pientalojen jäteastioiden tyhjennyksistä laskutetaan pääsääntöisesti kolmen kuukauden välein. Pienin laskutettava summa on 12,40 euroa, joten jos tyhjennysväli on pitkä, voi laskukin tulla harvemmin kuin kolmen kuukauden välein.

Laskutuskaudet vaihtuvat kalenterikuukausien vaihtuessa. Tyhjennysvälit puolestaan mitataan viikoissa. Tämän vuoksi eri laskuissa voi siis olla eri määrä tyhjennyksiä.

Voinko saada e-laskun?

Kyllä voit. E-lasku tilataan omassa verkkopankissa. Tunnistetiedoksi tarvitset oman laskusi viitenumeron. Lisätietoja e-laskun käyttöönotosta.

Perusmaksuni tulee jo e-laskuna. Miksi tyhjennyslasku tulee paperisena?

Perusmaksuasiakkaat ja jätteenkuljetuksen asiakkaat ovat eri asiakasrekistereissä ja heillä on siis eri asiakasnumerot. Kun tilaat perusmaksun e-laskuna, koskee tilaus vain tulevia perusmaksuja. Jäteastian tyhjennyksiä koskevalle laskulle tilaus tulee tehdä erikseen.

Miksi sain jätelaskun Lowell Suomi Oy -nimiseltä yritykseltä?

Lowell Suomi Oy lähettää Kymenlaakson Jäte Oy:n maksumuistutukset. Alkuperäinen laskusi on siis maksamatta ja siksi Lowell on lähettänyt maksumuistutuksen. Jos näin on käynyt, sinun tulee maksaa myös laskuun lisätty muistutusmaksu. Tämä maksu peritään, koska muistutuksen tekeminen on vaatinut ylimääräistä työtä.

Pitääkö minun ilmoittaa, jos muutan pois?

Kyllä pitää. Kymenlaakson Jäte ei saa automaattisesti tietoja osoitteenmuutoksista. Asiakkaiden on siis itse huolehdittava muuttoilmoituksen tekemisestä. Ilmoituksen voi tehdä sähköisessä asiointipalvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse tai puhelimitse.

Laskullani näkyy tyhjennyksen hinta kahdesti. Onko tyhjennys veloitettu siis kahteen kertaan?

Ei ole. Joskus astiatyhjennyksiä hyvitetään asiakkaalle ja tämä näkyy laskulla hintarivin edessä olevana miinusmerkkinä. Laskullanne näkyvä miinusmerkkinen rivi tarkoittaa vastaavan plusmerkkisen rivin kumoamista, eli hyvitystä. Tyhjennystä tai lisäpalvelua ei siis ole laskutettu kahteen kertaan.

Miksi laskuni saapui Kivraan?

Olet rekisteröitynyt Kivra-digipostipalveluun, ja sen vuoksi saat laskut ja asiakirjat automaattisesti digipostina Kivraan niiltä lähettäjiltä, jotka muuten olisivat toimittaneet dokumentit paperipostitse. Jos et halua laskuja Kivraan, sinun tulee estää digipostin lähettäminen Kivran asetuksista (Asetukset — Lähettäjäyritykset) Kun lähettäjä on estetty Kivrassa, lähettää se jatkossa laskut/asiakirjat paperipostitse. Tarkemmat ohjeet löydät Kivran sivuilta.

 

Takaisin sivun alkuun